Educational potential of applied sociology: from the experience of the laboratory of applied and practical ethics
DOI:
https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-4-72-80Keywords:
questioning, sociology of education, applied ethics, applied sociologyAbstract
The article emphasizes the insufficient study of the potential of practical and applied tools of sociology in solving the problem of increasing the effectiveness of education, which determines the relevance of the study. It is noted that the methods of applied sociology (primarily questionnaires, surveys, expert interviews, focus groups) used in education allow not only to establish the level of formation of competencies, but also directly contribute to the formation of the latter. The possibilities of the methodology of applied sociology are studied on the material obtained in the course of the work of the laboratory of applied and practical ethics. It is shown that the methods of applied sociology are able to integrate innovations (competency approach, greening of education, inclusive education, etc.) introduced into the field of education. Based on the analysis of work with graduate students of Krasnoyarsk universities in the course of teaching the discipline "History and Philosophy of Science", it became possible to establish that sociological applied tools are effective in education, since they are not only a means of feedback, but also stimulate reflection on the degree of formation of skills and the acquisition of competencies. It is noted that in the situation of working with adults, such as postgraduate students with professional knowledge, this is especially important. The article presents the experience of using applied sociology methods to analyze the quality of the educational process. The importance of applied sociological methods for monitoring the development, formation of competencies and as feedback to students is emphasized. The idea is substantiated that a project workshop as a technology of advanced learning, which best meets the requirements of a rapidly changing world, is impossible without high-quality monitoring and a sociological survey.References
Епархина О. В. Цифровые методы прикладной социологии в оценках молодых исследователей // Социальные и гуманитарные знания. 2023. Т. 9, № 3. С. 290-299. DOI: 10.18255/2412-6519-2023-3-290-299. EDN: ARWTWS
Scârneci-Domnișoru Florentina. Practising sociology: the role of theory in applied research // ResearchGate. March 2024. DOI: 10.31235/osf.io/h5qmn
Философская практика и высшее образование: в поисках координат построения индивидуальной траектории субъекта образования нового типа / Л. Д. Александрова, О. Блинова, В. О. Богданова [и др.]. Челябинск : Издательский центр ЮУрГУ, 2019. 224 с. ISBN 978-5-696-05026-3. EDN: FDXZEP
Викторук Е. Н., Минеев В. В. Инновационные образовательные технологии в преподавании биоэтики // Профессиональное образование и рынок труда. 2019. № 3. С. 71-77.
Викторук Е. Н., Минеев В. В. Инновационные образовательные технологии в преподавании биоэтики // Профессиональное образование и рынок труда. 2019. № 3. С. 71-77.
Методологические основания социологии управления / Н. Л. Захаров, А. В. Воронцов, А. Л. Кузнецов [и др.] // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2023. № 2. С. 251-267. DOI: 10.17072/2078-7898/2023-2-251-267. EDN: FOVIOU
Викторук Е. Н., Черняева А. С. Особенности педагогического эксперимента (на примере аспирантского семинара-практикума) // Научные исследования и разработки. Социально-гуманитарные исследования и технологии. 2022. Т. 11. № 3. С. 14-19. DOI: 10.12737/2306-1731-2022-11-3-14-19. EDN: ABNKKV
Викторук Е. Н., Минеев В. В. Инновационные образовательные технологии в преподавании биоэтики // Профессиональное образование и рынок труда. 2019. № 3. С. 71-77.
Беляева Е. В. Прикладная социология и прикладная этика: соотношение ценностей // Ведомости прикладной этики. 2017. № 50. С. 206-214. EDN: ZEYXET
Sherraden Michael. Keynote Address: Asking Questions Well: The Role of Theory in Applied Social Research // ResearchGate. April 2000. URL: https://www.researchgate.net/publication/301716666_Keynote_Address_Asking_Questions_Well_The_Role_of_Theory_in_Applied_Social_Research (дата обращения: 30.07.2024).
Бакштановский В. И., Богданова М. В. Этика науки в университете (опыт коллективной экспертной рефлексии) // Ведомости прикладной этики. 2024. № 1 (63). С. 114-138. EDN: CAVOQN
Suleimankadieva A., Petrov M., Kuznetsov A. Digital educational ecosystem as a tool for the intellectual capital development // SHS Web of Conferences, Perm. Vol. 116. Perm: EDP Sciences, 2021. P. 00060. DOI: 10.1051/shsconf/202111600060. EDN: FZEJBB
Kim Se Jeong. Exploring the Effects School Life Records on University Admission Policies and Students’ Experience // International Journal of Applied Sociology. 2021. 11 (2). Pp. 82-89. DOI: 10.5923/j.ijas.20211102.03
Методологические основания социологии управления / Н. Л. Захаров, А. В. Воронцов, А. Л. Кузнецов [и др.] // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2023. № 2. С. 251-267. DOI: 10.17072/2078-7898/2023-2-251-267. EDN: FOVIOU
Инглхарт Р. Культурная эволюция: как изменяются человеческие мотивации и как это меняет мир / Рональд Инглхарт ; пер. с англ. С. Л. Лопатиной ; под ред. М. А. Завадской, В. В. Костенко, А. А. Широкановой, науч. ред. Э. Д. Понарин. Москва : Мысль, 2018. 347 с.
Человеческий потенциал: современные трактовки и результаты исследований : монография / В. А. Аникин, Е. В. Антонов, В. К. Антонова [и др.]. Москва : ВЦИОМ, 2023. 462 с. ISBN 978-5-906345-47-9. EDN: ZHHTSU
Захаров Н. Л. Теория социальных регуляторов : монография / науч. ред. М. Б. Перфильева. Москва : ИНФРА-М, 2024. 241 с. ISBN 978-5-16-019447-9. DOI: 10.12737/2119965. EDN: PPJZER
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Е Н Викторук, В В Минеев, А С Черняева
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.