EXTRACURRICULAR SCIENTIFIC ACTIVITIES OF STUDENTS IN A PEDAGOGICAL UNIVERSITY

Authors

  • J. V. Rakhmanova Herzen State Pedagogical University of Russia
  • O. G. Tsyplakova Herzen State Pedagogical University of Russia

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-4-89-98

Keywords:

motivation of extracurricular scientific activity, Student Scientific Society (SSS), educational and research activities, university, extracurricular scientific activity (ESA)

Abstract

The article is devoted to the study of the peculiarities of the organization and development of extracurricular scientific activity (ESA) of students at the Herzen State Pedagogical University of Russia (HSPUR). The idea of the importance of ESA in the preparation of future teachers is substantiated in connection with the increasing demands on the quality of training of teaching staff, the compliance of the higher education system with the challenges of modern times and the need to strengthen the role of scientific activity in the educational process. Based on the analysis of data collected during an in-depth interview, in which leading specialists from various structural divisions of the university who supervise the extracurricular scientific activity of students took part, the mechanisms and forms of organization of ESA at HSPUR are revealed. The main attention is paid to the functioning of student scientific societies (SSS), which are key elements of the system of extracurricular scientific initiatives. It is emphasized that SSS have a flexible structure and are the most successful form of student self-government, allowing to combine individual scientific interests of students with the tasks of the educational program. The article provides a detailed description of the main functions of the Student Scientific Society, such as developing students' research competencies, supporting scientific events and assisting in the publication of scientific papers. The problems that arise in the process of organizing the Student Scientific Society are discussed, including low motivation of a significant portion of students and a lack of resources for conducting full-fledged scientific research. The article presents proposals for improving the organization and development of ESA. Among them, measures are highlighted to attract students to the scientific life of the university from their first years, increase the attractiveness of scientific research activities, support and improve the incentive system, as well as create conditions for the effective functioning of the institutional infrastructure of student science.

Author Biographies

J. V. Rakhmanova, Herzen State Pedagogical University of Russia

Candidate of Sociological Sciences, Associate Professor

O. G. Tsyplakova, Herzen State Pedagogical University of Russia

Candidate of Sociological Sciences, Associate Professor

References

Астафьев А. Ю. Проблемы организации и развития внеучебной научно-исследовательской деятельности студентов // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2022. № 1. С. 24-27. EDN: JUABOY

Индикаторы науки: 2019: статистический сборник / Л. М. Гохберг, К. А. Дитковский, Е. А. Дьяченко и др. Москва : НИУ ВШЭ, 2019. 328 с. URL: https://www.hse.ru/data/2019/05/07/1502498137/in2019.pdf (дата обращения: 18.11.2024).

Щеглова И. А., Дремова О. В. Внеучебная деятельность как фактор академической успешности студентов: информационный бюллетень // Мониторинг экономики образования. № 10 (27). Москва: Высшая школа экономики, 2022. 36 с.

Кандаурова А. В. Студенческое научное общество: проблемы, история, перспективы // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2023. № 207. С. 47-57. DOI: 10.33910/1992-6464-2023-207-47-57. EDN: PQBACM

Тарасова А. В. Проектная деятельность как инструмент совершенствования навыков научно-исследовательской деятельности студентов в вузе // Проектирование. Опыт. Результат. 2024. № 1. С. 89-94. EDN: YHADPD

Чертовских О. О. Научно-исследовательская работа студентов вуза как важное звено подготовки конкурентоспособного специалиста // Человеческий капитал. 2023. № 12-1(180). С. 219-226. DOI: 10.25629/HC.2023.12.20. EDN: RCUFMK

Проектная деятельность как составляющая часть научно-исследовательской деятельности студентов в вузе / И. В. Плотникова, Л. А. Редько, Е. А. Шевелева, О. Н. Ефремова // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 2. С. 61. DOI: 10.17513/spno.30669. EDN: ADORNK

Кандаурова А. В. Студенческое научное общество: проблемы, история, перспективы // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2023. № 207. С. 47-57. DOI: 10.33910/1992-6464-2023-207-47-57. EDN: PQBACM

Monteiro S. С., Almeida L. S. The relation of career adaptability to work experience, extracurricular activities, and work transition in Portuguese graduate students. URL:https://www.researchgate.net/publication/282407613 (дата обращения: 02.11.2024).

Abduramanova D. V. Significat features of organizing scientific extracurricular activities // Academic research in educational sciences. 2020. Vol. 1. Issue 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/significat-features-of-organizing-scientific-extracurricular-activities/viewer (дата обращения: 02.11.2024).

Ямбашева Ю. В. Научно-исследовательская и проектная деятельность как способ раскрытия творческого потенциала студентов // Студенческая наука и XXI век. 2020. Т. 17, № 2-2(20). С. 309-311. EDN: OBLUGK

Пирожкова О. Б., Бубнова И. С. Исследовательская компетентность педагога: сущность и диагностика // Педагогическая перспектива. 2022. № 1. С. 3-9. DOI: 10.55523/27822559_2022_1(5)_3. EDN: QTRNZI

Кокаева Л. Х. Моделирование научно-исследовательской работы студентов педагогического вуза: из опыта работы // Глобальный научный потенциал. 2019. № 2 (95). С. 92-94. EDN: BITCER

Дорохова Т. Ю., Пучков Н. П. Факторы творческой активности студентов в научной деятельности // Вопросы современной науки и практики. Университет им. В. И. Вернадского. 2021. № 3 (81). С. 70-84. DOI: 10.17277/voprosy.2021.03.pp.070-084. EDN: QNJCEN

Голубева И. А. Научно-исследовательская деятельность студентов: попытка определения // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология. 2022. Т. 8 (74), № 2. С. 73-86. EDN: JDWIIQ

Захаров Н. Л. Теория социальных регуляторов : монография. Москва: ИНФРА-М, 2024. 241 с. ISBN 978-5-16-019447-9. DOI: 10.12737/2119965. EDN: PPJZER

Published

28.12.2024

How to Cite

Rakhmanova Ю. В., & Tsyplakova О. Г. (2024). EXTRACURRICULAR SCIENTIFIC ACTIVITIES OF STUDENTS IN A PEDAGOGICAL UNIVERSITY. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 20(4), 89–98. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-4-89-98

Issue

Section

Articles