STRATEGIC PLANNING AS A KEY ASPECT IN THE MANAGEMENT SYSTEM OF PUBLIC CATERING ORGANIZATION

Authors

  • K. V. Salnikova Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2025-1-48-61

Keywords:

efficiency, business plan, forecasting, strategic planning, public catering, management, system

Abstract

The article considers the management system as a means of achieving the strategic goals of the organization. Different points of view of the definition of the concept of “system” are presented, understanding of which helps in the development of more effective management strategies. It is determined that the management system represents the highest level of knowledge about the system in the state of its dynamic functioning, which is a key tool for achieving goals and optimizing processes. The main business processes of a service organization are highlighted, which can be analyzed using the system approach. A structured approach to decision-making is emphasized, which allows minimizing risks and increasing the probability of a successful outcome, especially in the dynamic and competitive environment of public catering. The features and specifics of the management system of the organization in the sphere of public catering are considered. It is noted that the main features of strategic management of public catering organizations can be called transformation of approaches to work with consumers and suppliers, change of focus on non-contact service, work on delivery and take-out of finished products, on optimization and improvement of supply chains, establishment of partnerships with local suppliers, reduction of formats and maximum digitalization of their work processes. Strategic planning is highlighted as a key aspect of management in the foodservice industry. It is highlighted that planning with the use of business plans can achieve more effective internal management. The components of the strategic planning system are described: forecasting and efficiency, which are illustrated on the example of the project of organizing the business of creating a mobile coffee shop in the Udmurt Republic. The forecast of realization of coffee shop services in the Udmurt Republic for 2024-2026 was carried out, where the increase in realization of coffee shop services was obtained, which speaks about the development of the market and shows the demand for coffee shop services. The evaluation of the project efficiency has been carried out, as a result of which the performance indicators confirming the feasibility of the project realization have been obtained.

Author Biography

K. V. Salnikova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

PhD in Economics

References

Салун В. С. Критерии выбора ставки дисконтирования при анализе инвестиционных проектов // ALTINVEST. URL: https://www.alt-invest.ru/lib/kriterii-vybora-stavki/?ysclid=m5megnic5i516949505 (дата обращения: 12.12.2024).

Регионы России. Основные социально-экономические показатели городов. 2022 // Росстат. URL: https://rosstat.gov.ru/folder/210/document/13204 (дата обращения: 05.12.2024).

Сальникова К. В. Прогнозирование при принятии управленческих решений в сфере услуг общественного питания // Современные технологии управления. 2023. № 4 (104). EDN: PPSAZD

Лаптев Е. А., Лаптева С. В. Бизнес-план как инструмент стратегического планирования // Актуальные вопросы современной экономики. 2023. № 3. С. 435-442. EDN: LUPEFJ

Осипов А. К., Минаева М. В., Сальникова К. В. Эффективность стратегического планирования моногорода (на примере г. Воткинска Удмуртской Республики): монография. Ижевск: Шелест, 2019. 207 с. ISBN 978-5-6042732-4-1. EDN: FSQNGN

Седельников В. М. Особенности реализации стратегий предприятий общественного питания в современных условиях (на примере крупнейших городов России) // Вестник университета. 2023. № 11. С. 70-80. DOI: 10.26425/1816-4277-2023-11-70-80

Маламуд Д. Б. Бережливое производство в ресторане // Вестник Московского государственного университета технологий и управления имени К.Г. Разумовского (Первый казачий университет). Серия прикладных научных дисциплин. 2024. № 2. С. 46-64. DOI: 10.69540/2949-4079.2024.24.14.001. EDN: OMFXCT

Герасимов Б. Н. Методология управления в экономических системах: монография. Саратов: Амирит, 2023. 500 с. ISBN 978-5-00207-330-6. EDN: UYEPTM

Балдашев Р. М., Романович В. К. Анализ бизнес-процессов принятия управленческих решений на предприятии сферы услуг // Экономика и бизнес: теория и практика. 2024. № 3-1 (109). С. 42-45. DOI: 10.24412/2411-0450-2024-3-1-42-45. EDN: ADIRBR

Кобозева Е. М., Романова Е. С. Методологические основы функционирования системы управления предприятием // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2023. № 2(68). С. 108-113. EDN: QNPYME

Фролова Т. Н., Шашурина Г. В. Системный подход и его роль в научном исследовании // Психология и педагогика служебной деятельности. 2023. № 1. С. 158-161. DOI: 10.24412/2658-638X-2023-1-158-161. EDN: DGGYEU

Иродова Е. Е. Системный подход: становление, сущность и роль в научном исследовании // Многоуровневое общественное воспроизводство: вопросы теории и практики. 2024. № 1 (42). С. 35-42. EDN: INPXFV

Кусраева О. А. Национальный бренд: системный подход к формированию и управлению // Journal of New Economy. 2024. Т. 25, № 2. С. 27-44. DOI: 10.29141/2658-5081-2024-25-2-2. EDN: LYJJWR

Харитонова И. В., Золотухин Д. С., Матвеева А. А. Системный подход к исследованию языка: монография. Москва: Московский педагогический государственный университет, 2024. 296 c. ISBN 978-5-4263-0422-2

Оптимизационные модели - инструмент системного моделирования: монография / С. А. Баркалов, П. Н. Курочка, Л. Д. Маилян, Е. А. Серебрякова. Москва: Кредо, 2023. 522 с. ISBN 978-5-91375-158-4. EDN: AVOTIM

Митенков А. В. Анализ категорий "менеджмент", "система управления" и "трансформация системы управления" в контексте философии хозяйствования, постнеклассической науки и ноономики // Вестник евразийской науки. 2024. Т. 16. № 1. С. 1-14. DOI: 10.15862/49ECVN124

Published

31.03.2025

How to Cite

Salnikova К. В. (2025). STRATEGIC PLANNING AS A KEY ASPECT IN THE MANAGEMENT SYSTEM OF PUBLIC CATERING ORGANIZATION. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 21(1), 48–61. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2025-1-48-61

Issue

Section

Articles