SOCIOLOGY IN THE TEACHING PROFESSION: STUDENTS ON THE ROLE OF UNIVERSITY DISCIPLINE
DOI:
https://doi.org/10.22213/2618-9763-2025-1-102-113Keywords:
sociological thinking, sociology of education, non-core specialties, methodology of teaching sociology, pedagogical universityAbstract
This article is devoted to the problems of teaching sociology to students of non-core specialties (for example, technical, humanitarian, medical, etc.). The authors pay close attention to the peculiarities of teaching sociology in pedagogical universities and the problem of improving the sociological literacy of future teachers. The reasons for the inefficiency of the current system of teaching sociology in pedagogical universities are considered. The author's approach to the construction of a course in “Sociology” is presented, taking into account the professional specialization of future teachers, the possibilities of this discipline are demonstrated, firstly, as an effective means of forming not only general cultural, but also professional competencies of bachelors and masters in pedagogical fields of training; secondly, as a way to increase the professional self-awareness of graduates. This article is based on the results of a study of the final works of second-year undergraduate students of the Faculty of Philology and the Faculty of Foreign Languages of the Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafiev, who completed the course “Sociology” (author's, innovative version), from 2019 to 2023 academic year. Comparative and narrative analysis, techniques and methods of interviews and essays were used. The result of the conducted research was the justification of the need to 1) build a training course in sociology, taking into account the specifics of the professional orientation of those students who are the target audience of this course; 2) develop and introduce additional academic disciplines, in addition to the general course of sociology, such as “Sociology of Education” (for bachelors) and “Sociology of higher education” (for masters), which will contribute to the formation of the sociological culture of future teachers and increase the level of their professional competence.References
Миллс Ч. Р. Социологическое воображение / пер. с англ. О. А. Оберемко; под общ. ред. и с предисл. Г. С. Батыгина, Москва: Nota Bene, 2001. 264 с. ISBN 5-8188-0033-4
Соловов А. А., Суханкина Н. В. Формирование у будущих педагогов навыков проведения социологического исследования // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2024. № 2. С. 90-96. DOI: 10.18287/2542-0445-2024-30-2-90-96
Проданцов К. С., Храмова М. В. Социологическая культура педагога: место и роль в системе педагогического образования // Гаудеамус. 2023. № 22 (2). С. 23-35. DOI: 10.20310/1810-231Х-2023-22-2-23-35
Тихомирова Г. В. Преподавание социологии в непрофильных вузах по новым ФГОС 3+++ // Обзор педагогических исследований. 2022. Т. 4. № 1. С. 172-176.
Коломиец В. П., Разин П. В. Преподавание социологии студентам-журналистам // Медиаскоп. URL: http://www.mediascope.ru/2415 (дата обращения: 17.11. 2024).
Козловский С. В. Социология в провинциальном аграрном вузе (на примере ФГБОУ ВО "УдГАУ") // Вестник Удмуртского университета. Социология. Политология. Международные отношения. 2024. № 8 (1). С. 26-33.
Вражнова М. Н., Терновая Л. О. Особенности преподавания социологии в транспортном университете // Казачество. 2022. № 65 (8). С. 187-196.
Роль социально-гуманитарных дисциплин в подготовке обучающихся медицинского вуза / Е. В. Шишкина, А. И. Артюхина, В. И. Чумаков, Н. Д. Машлыкина // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2021. № 3 (156). С. 87-95. EDN: OJXGXS
Ткаченко О. В., Токарева Ю. М., Чумаков В. И. Компетентностно-деятельностный подход в преподавании социологии в медицинском вузе // Вопросы педагогики. 2021. № 1-2. С. 270-273. EDN: YZLCKX
Павлова Л. А., Ермолаева Е. В. Социология в медицинском вузе: задачи и особенности // Academic research in educational sciences. 2022. № 2. С. 48-51.
Коган Е. А. К вопросу о преподавании социально-гуманитарных дисциплин в техническом вузе // Инновации в образовании. 2021. № 3. С. 28-34. EDN: FHHENH
Попова А. А. Проблемы и перспективы преподавания социально-гуманитарных дисциплин в МГТУ им. Н. Э. Баумана (на примере культурологии и социологии) // Гуманитарный вестник. 2016. № 8 (46). С. 2-12. DOI: 10.18698/2306-8477-2016-8-377
Матвеева Н. Ю. Задачи социологического образования в техническом вузе // ПОИСК: Политика. Обществоведение. Искусство. Социология. Культура. 2019. № 5. С. 41-49. EDN: ZYWMPS
Социально-экономический анализ инновационного управления цифровыми медиа-коммуникациями: монография / Н. Л. Захаров, Н. Н. Покровская, Т. В. Сметанина [и др.]. Санкт-Петербург: ВВМ, 2022. 198 с. ISBN 978-5-9651-1392-7. EDN: ZLIHGO
Методологические основания социологии управления / Н. Л. Захаров, А. В. Воронцов, А. Л. Кузнецов [и др.] // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2023. № 2. С. 251-267. DOI: 10.17072/2078-7898/2023-2-251-267. EDN: FOVIOU
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Н И Лобанова, Е Н Викторук, Л Г Лисина

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.