Choosing a strategy for the development of a technical university in order to meet the challenges of ensuring technological independence
DOI:
https://doi.org/10.22213/2618-9763-2025-3-46-55Keywords:
technological independence, development of competences, technical University, strategyAbstract
In the context of increasing sanctions pressure and the quest for technological sovereignty, the role of technical higher education institutions in training highly qualified professionals and promoting innovation is particularly important. This paper examines the key problems of technical universities: limited access to foreign resources, shortage of staff in priority industries, lagging behind international standards, insufficient practical training of students and poor development of digital and soft skills. The key competences that require development have been defined as technical, research and development, design, interdisciplinary, digital, economic-technological and “soft” skills. Proposed main directions of modernization of the system of professional training. Four possible strategies for the development of technical universities have been considered: “Technological autonomy” strategy is aimed at full use of domestic resources and creation of an independent educational system. The “Hybrid development” strategy combines elements of international cooperation and reliance on national technologies. The “Innovation Breakthrough” strategy focuses on unique development and development of start-up ecosystems in universities. The “Competence consortium” strategy involves networking of universities with industry, science and other educational organizations. The key conditions for successful implementation of any strategy are: state support and funding; linking education to the real sector of the economy; training teachers capable of working with new educational models; integrating science, production and learning; development of digital infrastructure and access to modern technologies. The article concludes that the most effective model is a combination of a hybrid approach and an innovation breakthrough strategy, allowing for a balance between access to global technology and sustainable development of one’s own potential, contributing to the achievement of technological independence and improvement of the quality of technical education in Russia.References
Черняев Н. Н. Университетский консорциум как перспективная форма развития российского образовательного пространства // Молодой ученый. 2023. № 19 (466). С. 205-207. URL: https://moluch.ru/archive/466/102458/(дата обращения: 21.05.2025).
Методологические основы формирования типовой системы основных показателей вуза с применением методов и алгоритмов сбора и обработки информации на базе технологий искусственного интеллекта / А. О. Жуков, В. А. Судаков, В. С. Гедзюн [и др.]. Москва : Экспертно-аналитический центр, 2024. 215 с. ISBN 978-5-907864-00-9
Данилова Е. Консорциумы как ключевой формат взаимодействия образования и науки // Университетский город: архитектура смыслов : сб. статей. Москва ; Томск : Национальный исследовательский Томский государственный университет, 2021. С. 72-79. EDN: JQAWXU
Чжоу С. Китайско-российское сотрудничество в области высшего образования в контексте «Одного пояса - одного пути» // Ярославский педагогический вестник. 2024. № 3 (138). С. 32-39. DOI: 10.20323/1813-145X-2024-3-138-32. EDN: ZTOTFE
Ван Юйчэнь, Базарова Т. С. Интернационализация образования - ведущая тенденция современного мира // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2023. № 1. С. 13-18. DOI: 10.18101/2307-3330-2023-1-13-18. EDN: KCUWNO
Потапцева Е. В., Акбердина В. В. Технологический суверенитет: понятие, содержание и формы реализации // Вестник Волгоградского государственного университета. Экономика. 2023. Т. 25, № 3. С. 5-16. DOI: 10.15688/ek.jvolsu.2023.3.1. EDN: VDGLXR
Беркутова Т. А., Сапожникова О. А., Голубев С. С. Роль инженерного образования в обеспечении импортозамещения и технологического суверенитета Российской Федерации // Контроллинг. 2024. № 4 (94). С. 16-27. EDN: EEPWZW
Дворная З. М., Дворная З. Л. Особенности компетентностного подхода к профессиональной деятельности преподавателя технического вуза // Наука. Техника. Технологии (политехнический вестник). 2021. № 2. С. 239-242. EDN: VLAETP
Строгецкая, Е. В., Бетигер И. Б. Вовлечение студентов в науку в фокусе социологического анализа // Дискурс. 2024. Т. 10, № 1. С. 56-72. DOI: 10.32603/2412-8562-2024-10-1-56-72. EDN: MCMEKD
Чумакова Я. В., Гиголаева А. Т., Вегера А. А. Модернизация российского образования: тренды и перспективы // Молодой ученый. 2023. № 28 (475). С. 150-153. URL: https://moluch.ru/archive/475/104830/(дата обращения: 21.05.2025).
Беркутова Т. А., Сапожникова О. А., Голубев С. С. Роль инженерного образования в обеспечении импортозамещения и технологического суверенитета Российской Федерации // Контроллинг. 2024. № 4 (94). С. 16-27. EDN: EEPWZW
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 О А Сапожникова

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.