ANALYSIS OF MACROECONOMIC FACTORS OF THE DEVELOPMENT OF THE MARKET OF ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION

Authors

  • T. V. Gruzdeva Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • A. A. Ibragimova Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-1-12-21

Keywords:

additional professional education, training centers, corporate university

Abstract

The article examines the state of the market of additional vocational education, analyzes the influence of macroeconomic factors on the supply and demand side, and assesses the prospects for the development of educational activities. Based on the analysis of the totality of educational and non-educational organizations that have received a license, the characteristics of the forms most represented in the industry are given. In general, the market is assessed as promising with favorable macro-environment factors. The concept of continuing education is shared by all market participants. This approach is especially relevant for adults of working age, whose coverage of additional vocational education programs in the country and in the republic is below the target values. The number of enterprises providing educational services continues to grow in the industry, including due to the absence of entrance barriers (only the presence of a license). The competition for educational organizations is made up of corporate universities and enterprises of various fields of activity and forms of ownership. Training under the programs of additional professional education is carried out both for own personnel, and as a source of additional or basic income. Most of the large industrial enterprises of the republic have a license for educational activities, and some open training centers within the holding. Independent training centers, which account for a large share of educational services for additional vocational education programs, are increasingly organized in the form of commercial enterprises.

Author Biographies

T. V. Gruzdeva, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

PhD in Economics

A. A. Ibragimova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

References

Сорокина Т. И. Стратегический менеджмент : учеб. пособие. Тюмень : Государственный аграрный университет Северного Зауралья, 2021. 151 c. // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. URL: https://www.iprbookshop.ru/117669.html (дата обращения: 15.02.2022).

Ан, Ю. Н., Симонова Н. Ю., Пузина Н. В. Исследование влияния факторов внешней среды на деятельность вузов // Вестник СИБИТа. 2019. № 2 (30). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovanie-vliyaniya-faktorov-vneshney-sredy-na-deyatelnost-vuzov (дата обращения: 10.02.2022).

Шабанов Д. М. Сущность, структура и факторы экономической устойчивости образовательных организаций в условиях рыночной среды // Новые технологии. 2018. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/suschnost-struktura-i-faktory-ekonomicheskoy-ustoychivosti-obrazovatelnyh-organizatsiy-v-usloviyah-rynochnoy-sredy (дата обращения: 10.02.2022).

Антюхова Е. А. Макрофакторы глобальной образовательной политики: PEST-анализ // Вестник ЗабГУ. 2020. № 8. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/makrofaktory-globalnoy-obrazovatelnoy-politiki-pest-analiz (дата обращения: 10.02.2022).

Байер Ю. П. Акторный подход к исследованию глобальной образовательной политики // Управленческое консультирование. 2019. № 3 (123). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/aktornyy-podhod-k-issledovaniyu-globalnoy-obrazovatelnoy-politiki (дата обращения: 10.02.2022).

Коршунов И. А., О. С. Гапонова, Н. С. Гапонова. Обучение и образование взрослых в контексте экономического развития регионов // Экономика региона. 2019. Т. 15, вып. 1. С. 107-120. DOI 10.17059/2019-1-9

Просеков А. Ю., Рада А. О., Домрачева Е. Л. Анализ роли регионального университета на рынке дополнительного образования // Университетское управление: практика и анализ. 2017. № 5 (111). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-roli-regionalnogo-universiteta-na-rynke-dopolnitelnogo-obrazovaniya (дата обращения: 18.11.2021). DOI 10.15826/umpa.2017.05.060

Разумова Т. О., Бурак И. Д. Дополнительное профессиональное образование как фактор развития человеческого капитала: вопросы теории // Вестник Московского университета. Серия 6: Экономика. 2019. № 5. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/dopolnitelnoe-professionalnoe-obrazovanie-kak-faktor-razvitiya-chelovecheskogo-kapitala-voprosy-teorii (дата обращения: 18.11.2021).

Кудина М. В., Сухарева М. А. Современное состояние непрерывного образования в экономике знаний // Государственное управление. Электронный вестник. 2018. № 71. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennoe-sostoyanie-nepreryvnogo-obrazovaniya-v-ekonomike-znaniy (дата обращения: 18.11.2021).

Федотов А. В. Периодичность обучения по программам дополнительного профессионального образования: факты и потребности / А. В. Федотов, С. А. Беляков, Т. Л. Клячко, Е. А. Полушкина // Университетское управление: практика и анализ. 2018. № 1 (113). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/periodichnost-obucheniya-po-programmam-dopolnitelnogo-professionalnogo-obrazovaniya-fakty-i-potrebnosti (дата обращения: 18.11.2021).

Краснова В., Матвеева А. Новая жизнь за партой // Эксперт. 2021. № 25. URL: https://expert.ru/expert/2021/25/novaya-zhizn-za-partoy/(дата обращения: 12.11.2021).

Дополнительное профессиональное образование в России: масштабы рынка, основные игроки, позиционирование Сколтеха // Сколковский институт науки и технологий. Аналитический Департамент научно-технического развития. URL: https://www.skoltech.ru/app/data/uploads/2013/12/Analiz-rynka-DPO_1803_zashhishhennyj.pdf (дата обращения: 12.11.2021).

Коршунов И. А., Ширкова Н. Н., Сжёнов Е. С. Непрерывное образование работников в Российской Федерации и регионах. Москва : НИУ ВШЭ, 2020. 36 с.

Дежина И. Г. Дополнительное профессиональное образование для развития перспективных технологий: вклад вузов // Университетское управление: практика и анализ. 2018. 22 (5). С. 22-31. DOI 10.15826/umpa.2018.05.046

Published

03.06.2022

How to Cite

Gruzdeva Т. В., & Ibragimova А. А. (2022). ANALYSIS OF MACROECONOMIC FACTORS OF THE DEVELOPMENT OF THE MARKET OF ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 18(1), 12–21. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-1-12-21

Issue

Section

Articles