CLIP THINKING AS A DRIVER OF MODERN EDUCATION

Authors

  • I. N. Zagoruiko Udmurt State University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-2-74-81

Keywords:

clip thinking, generation Z, “digital people”, hyperinformatization, addiction, gamification, panel discussion, game learning platform

Abstract

The article reveals the problems of modern schoolchildren and students’ new type of thinking, formed through the Internet dominant role in the information search and processing. Young people are in information noise conditions, while there are no tools to influence the information flow, the only way to avoid overwork is to perceive incoming information in fragments like in a clip. In this article the author made an attempt to consider comprehensively the phenomenon of clip thinking, to determine the factors contributing to its appearance in generation Z, to analyze the criteria of cognitive-perceptual activity of clip thinking. This kind of analysis is feasible because of the interdisciplinarity of the phenomenon under consideration. The obtained results clearly illustrate the situation of the negative clip thinking impact on the traditional education system, since it is not able to fully ensure the material qualitative perception by students. Experts in this field note the need to change the entire structure in an evolutionary way, not breaking the usual scheme, but supplementing it with effective tools that help activate the clip thinking constructive aspects, including multitasking, information received rapid processing, solving tasks with the various modalities’ involvement. The use of relevant techniques in the educational process, provided by the various mobile devices’ potential, allows students to be interested, to teach them to work systematically and logically on a problem, to analyze, synthesize and verify the information that they generate themselves. The basic platforms, according to the author’s opinion, can be game learning platforms variety that involve in the educational process not only standard sources of information - textbooks, but also mobile devices that work as a digital ecosystem that allows you to solve any task of activating the potential of clip thinking. In conclusion, it was realized that the process of the classical educational system transformation is dynamically but systematically changing under the influence of a new thought process of the modern digital generation.

Author Biography

I. N. Zagoruiko, Udmurt State University

PhD in Philology, Associate Professor

References

Загоруйко И. Н. Функциональный аспект заголовков в клипово-ориентированном информационном пространстве Интернета // Вестник Чуваш. гос. пед. ун-та им. И. Я. Яковлева. 2018. № 2 (98). С. 85-91.

Радионова Л. А. Теория поколений как методология обучения в современном вузе // Романия: языковое и культурное наследие - 2019 : материалы I Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 16 мая 2019 г. / редколл.: О. В. Лапунова [и др.]. - Минск : Белорус. гос. ун-т, 2019. С. 296-304.

Тоффлер Э. Третья волна. Москва : АСТ, 2009. 800 с.

Голубева Т. М. Языковая манипуляция в предвыборном дискурсе: на материале американского варианта английского языка : автореф. дис.. канд. филол. наук: 10.02.04. - Нижний Новгород, 2009. 22 с.

Царева Т. Н. Аналитический обзор методов оценивания качества интернет-сайтов // Вестник МГУЛ - Лесной вестник. 2007. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiticheskiy-obzor-metodov-otsenivaniya-kachestva-internet-saytov (дата обращения: 24.02.2022).

Бейбутов Д. А., Михайлова Т. Л. Мир как конструкт клипового сознания, или о будущих сценариях человечества // Международный студенческий научный вестник. 2017. № 4-4. С. 585-589.

Березовская И. П., Новикова Е. С. Клиповое мышление как предмет междисциплинарного исследования // Субкультуры и коммуникативные стратегии информационного общества : тр. Междунар. науч.-теор. конф. Санкт-Петербург : Изд-во Политехн. ун-та, 2014. С. 30-33.

Горобец В. В., Ковалёв В. В. «Клиповое мышление» как отражение перцептивных процессов и сенсорной памяти // Мир психологии. 2015. № 2. С. 94-100.

Дужик Д. Д., Виликотская Л. А. Глобальная сеть и «клиповое» мышление // Интернет как реальность : сб. докл. III Междунар. науч.-практ. конф. Санкт-Петербург, 2017. С. 86-89.

Загоруйко И. Н. Функциональный аспект заголовков в клипово-ориентированном информационном пространстве Интернета // Вестник Чуваш. гос. пед. ун-та им. И. Я. Яковлева. 2018. № 2 (98). С. 85-91.

Дрепа М. И. Психологическая профилактика интернет-зависимости у студентов : дис.. канд. психол. наук: 19.00.07. Северо-Кавказский социальный институт. Ставрополь, 2009. 254 с.

Брицов Р. А. Ранжирование информации на основе оценок и поведения пользователей // T-Comm: Телекоммуникации и транспорт. 2016. Т. 10. № 1. С. 62-66.

Фрумкин К. Г. Глобальные изменения в мышлении и судьба текстовой культуры // Ineternum. 2010. С. 26-36.

Meijman T. F. Mental fatigue and the efficiency of information processing in relation to work times // International J. Industrial Ergonomics. Vol. 20. 1997. Pp. 31-38. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S016981419 6000297?via%3Dihub (дата обращения: 28.02.2022).

Thomas M., Smith A. An investigation into the cognitive deficits associated with chronic fatigue syndrome // The Open Neurology J. 2009. Vol. 3. Pp. 13-23. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2682840/(дата обращения: 28.02.2022).

Фрумкин К. Г. Глобальные изменения в мышлении и судьба текстовой культуры // Ineternum. 2010. № 1. С. 26-36.

Горобец В. В., Ковалев В. В. «Клиповое мышление» как отражение перцептивных процессов и сенсорной памяти // Мир психологии. 2015. № 2. С. 94-100.

Фрумкин К. Г. Глобальные изменения в мышлении и судьба текстовой культуры // Ineternum. 2010. № 1. С. 26-36.

Бутакова Е. С. К вопросу о подготовке элитных инженерных кадров: опыт России и мира // Высшее образование сегодня. 2013. № 2. С. 20-26.

Образовательные технологии геймификации в вузе и «клиповое мышление» современной молодежи / Ж. В. Коробанова, Д. А. Суркова, И. А. Хан, Н. С. Яровенко // Формирование общекультурных и профессиональных компетенций финансиста : сб. науч. тр. студ., асп. и преп. Финансового университета при Правительстве Российской Федерации / ред. колл.: А. Н. Лебедев, Н. В. Анненкова, Е. В. Камнева, Ю. Е. Мужичкова. Москва, 2014. С. 124-131.

Published

25.06.2022

How to Cite

Zagoruiko И. Н. (2022). CLIP THINKING AS A DRIVER OF MODERN EDUCATION. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 18(2), 74–81. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2022-2-74-81

Issue

Section

Articles