REPORTED SPEECH IN RUSSIAN AND ENGLISH AND ITS PRESENTATION USING INFORMATION TECHNOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.22213/2618-9763-2023-1-57-65Keywords:
google classroom, stepik, reported speech, distant educationAbstract
The article presents a discription of ways of expressing reported speech in Russian and English, its features, similarities and differences and presentation of this material with the help of computer methods and tools, used in modern didactic process. The study describes educational platforms Stepik and Google Classroom, their common characteristics, features of use and creating online courses. The relevance of this work is related to the necessity for practical application of information technologies, used in creation of electronic educational resources, to the necessity for integrating special tools into the learning process to solve linguistic problems. Due to the constant interest to the questions of comparative analysis of Russian and English grammar, the article presents linguistic material on the basis of which identical courses on platforms Stepik and Google Classroom were created. The result of the Web-systems using aimed at development of online courses is the comparison. In the course of the work, it was revealed that the differences between platforms Stepik and Google Classroom are in using different methods of courses creation and orientation on different target audiences. The article concludes that learning such features of reported speech as connecting parts of a complex sentence using different parts of speech or the sequence of tenses is being simplified by application of information technologies in didactic process.References
Горошков Д. Б., Чернов В. В, Большаков В. Н. Облачные сервисы Google как способ улучшения процессов обучения и преподавания в университете // Международный журнал гуманитарных и естественных наук, 2022. № 2-1. С. 80-86. DOI: 1024412/2500-1000-2022-2-1-80-86
Онлайн-курсы // Stepik. URL: https://stepik.org (дата обращения: 19.02.2023).
Шайхутдинова Л. М. Цифровые инструменты педагога для организации дистанционного обучения // Скиф. 2021. № 5 (57). С. 512-516.
Толстобоков О. Н. Современные методы и технологии дистанционного обучения: монография. Москва: Мир науки, 2020. 72 с. URL: https://izd-mn.com/PDF/37MNNPM20.pdf (дата обращения: 6.12.2022).
Толстобоков О. Н. Современные методы и технологии дистанционного обучения: монография. Москва: Мир науки, 2020. 72 с. URL: https://izd-mn.com/PDF/37MNNPM20.pdf (дата обращения: 6.12.2022).
Коркмазов А. В., Муцурова З. М., Абдулкадыров У. У. Принципы и методы дистанционного обучения студентов вуза // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 71-4. С. 158-161.
Платонова Р. И., Потапов И. С., Аммосова Л. И. Применение активных методов в дистанционном обучении // Сознание. 2020. № 10. С. 14-19. DOI: http://dx.doi.org/10.26787/nydha-2686-6846-2020-22-10-14-19
Английский язык онлайн // Native English. URL: https://www.native-english.ru/(дата обращения: 20.02.2023).
Английский язык онлайн // Native English. URL: https://www.native-english.ru/(дата обращения: 20.02.2023).
British Council: The UK's international organization for cultural relations and educational opportunities || Международная организация Великобритании по культурным связям и возможностям получения образования]. URL: https://www.britishcouncil.org (дата обращения: 20.02.2023).
Русская грамматика: [в 2 т.] / Акад. наук СССР, Ин-т рус. яз. [редкол.: д-р филол. наук Н. Ю. Шведова (гл. ред.) и др.]. Москва: Наука, 1980-1982. Т. 2: Синтаксис / [Е. А. Брызгунова, К. В. Габучан, В. А. Ицкович и др.]. 1980. 709 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 И А Бокова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.