DICTOGLOSS AS AN ELEMENT TO FORM TRANSLATING SKILLS OF FUTURE TRANSLATORS
DOI:
https://doi.org/10.22213/2618-9763-2023-3-46-51Keywords:
translating skills, foreign language teaching, dictoglossAbstract
The article focuses on dictogloss, its aim, targets, types, functions and steps to form, develop and master skills in four types of language activities (reading, speaking, listening and writing) when teaching foreign languages. The article underlines differences and features of working with dictogloss for students having different language competence level. Application of dictogloss as a means to form, develop and master skills of oral and written translation is considered in more detail. Recommendations for text selection (volume and difficulty), dictation rules, terminal pedagogical and translating problem statement with regard to student competence level are given. Principle differences on the third (text reconstruction) and the fourth (analysis of the reconstructed text) steps of dictogloss in comparison to its “classical” version were outlined. The carried out analysis of translating skills and abilities of students who studied the “Translator in sphere of professional communication” program at Kalashnikov ISTU within the period 2010 - 2022 revealed the 30-40 per cent efficiency in the beginning of working with dictogloss and 99 per cent and higher efficiency in text reconstruction among students when dictogloss skills have been formed.References
Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков: справ. пособие. Москва: Дрофа; Cambridge University Press, 2008.
Аксенова И. Н. Лингводидактический потенциал комплексного задания "Диктоглосс" // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов. 2019. Т. 24. № 180. С. 70-78. DOI: 10.20310/1810-0201-2019-24-180-70-78
Академик: [сайт]. URL: https://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/17848 (дата обращения: 08.09.2023).
Баранова Н. А., Игнатенко Э. В. Диктоглосс как средство активизации речемыслительной деятельности учащихся на уроке английского языка // Концепт. 2016. № S12. С. 1-5. URL: http://e-koncept.ru/2016/76137.htm (дата обращения: 15.09.2023).
Симакова С. М. Роль диктоглосса при обучении иностранному языку в техническом вузе // Педагогический вестник. 2019. № 6. С. 62-64.
Коробейникова Л. Я. Диктоглосс как методический прием реализации комплексного подхода в развитии коммуникативных языковых компетенций. URL: http://www.rusnauka.com/ 10._ENXXIV_2007/Philologia/21821.doc.htm (дата обращения: 10.09.2023).
Vasiljevic Z. Dictogloss as an Interactive Method of Teaching Listening Comprehension to L2 Learners // English Language Teaching. 2010. Vol. 3. No. 1. Pp. 41-52.
Kidd R. Teaching ESL Grammar Through Dictation // TESL Canada Journal. 1992. Vol. 10. #1. Pp. 49-61. DOI: 10.18806/tesl.v10il.611
Аксенова И. Н. Лингводидактический потенциал комплексного задания "Диктоглосс" // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов. 2019. Т. 24. № 180. С. 70-78. DOI: 10.20310/1810-0201-2019-24-180-70-78
Антонова Т. В. Диктант в обучении иностранному языку как средство формирования интегрированного навыка // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2017. № 3. С. 164-169.
Wajnryb R. Grammar dictation. Oxford University Press, 1990. 132 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Д А Волкова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.