TRENDS TOWARDS BUILDING A SYSTEM OF PERSONNEL INCENTIVES IN THE FIELD OF ADDITIONAL EDUCATION

Authors

  • E. A. Kolmogorova Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • S. A. Bochkareva Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • E. F. Vychuzhanina Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-1-36-46

Keywords:

harmonization of interests, personnel, motivation, stimulation

Abstract

The article voices the problems of multiple approaches to building a system of employee incentives from the positions of labor economics, psychology and management. An analysis of the content characteristics of the personnel incentives category used by the authors in the scientific literature is carried out, and in order to compile a holistic picture of the field of study, the categories of labor incentives and motivation are analyzed. Theoretical analysis revealed that there is no single approach to the interpretation of the concept of “stimulation”, which is often replaced by the category of “motivation” A list of factors that have a stimulating and motivating effect on work activity is proposed. The features of motivating incentives are highlighted in relation to the specifics of the activities of the organization of additional education. It was revealed that in order to stimulate personnel in the organization of additional education, increasing social status and seeing the prospects for personal development can serve as an element of motivation and should contribute to the development of professional competencies. The balance of coincidence of interests of the individual and the organization is included in the proposed concept of the mechanism for stimulating staff of the organization of additional education. A list of motivating factors for building a personnel incentive system was generated, and on its basis a study was conducted among 36 employees of an additional education organization. It was revealed that, along with traditional effective incentives (monetary remuneration based on work results, comfortable working conditions, benefits, gratitude, rewards, safety), it is important for employees of additional education organizations to feel involved in the employer and the opportunity for self-realization and self-development. As a study result, three groups of psychological, social and non-material incentives were proposed as the basis of a generalized model of stimulating staff of an additional education organization, based on the harmonization of the interests of the subjects of the study: the individual and the organization.

Author Biographies

E. A. Kolmogorova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Master’s Degree Student

S. A. Bochkareva, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Student

E. F. Vychuzhanina, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

PhD in Economics, Associate Professor

References

Пергун О. В. Методика определения индивидуальных показателей результативности научной деятельности профессорско-преподавательского состава вуза. Краснодар: Юг, 2016. 12 с.

Трутт А. В. Использование методики оценки эффективности деятельности персонала в алгоритме разработки оптимальной стратегии управления человеческими ресурсами // Наука и бизнес: пути развития. 2016. № 5 (59). С. 20-26. EDN: WFJMXN

Попова К. А. Стимулирование как механизм распределения ресурсов организации или почему в регионах России система стимулирования неэффективна? // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 7: Философия. Социология и социальные технологии. 2016. № 1 (31).

Курбатова М. В., Каган Е. С., Апарина Р. Ф. Поведение работников вузов в условиях реформирования высшего профессионального образования: проблема выбора // Социологические исследования. 2015. № 2. С. 122-133.

Пергун О. В. Факторы, определяющие эффективность профессиональной деятельности преподавателя высшей школы // Мир образования - образование в мире. 2016. № 1 (61). С. 259-265. EDN: XVPFZF

Перминова О. М., Устинова Н. П., Трефилова Е. А. Наставничество в образовательном учреждении высшего образования // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2023. Т. 29, № 3. С. 84-90.

Кузнецова А. А., Никишина В. Б. Стимулирование через мотивацию профессиональной деятельности педагогов как функция управления образовательным учреждением // Иннов. 2018. № 4 (37). URL: http://www.innov.ru/science/economy/stimulirovanie-cherez-motivatsiyu-p/ (дата обращения: 12.12.2023).

Вычужанина Е. Ф., Гумерова Л. Д. Маркетинг в социальных сетях как эффективный инструмент цифрового маркетинга для продвижения услуг образовательного учреждения // Восточно-Европейский научный вестник. 2021. Т. 71. № 7. С. 14-17. EDN: SXOVKU

Перминова О. М. Управление конкурентоспособностью государственного вуза на основе формирования его инновационно-образовательного потенциала: монография. Ижевск: Изд-во ИжГТУ, 2009. 188 с. ISBN 978-5-7526-0425-6. EDN: PGAOGS

Перминова О. М. Формирование стимулирующей модели оплаты труда // Реальный сектор экономики: теория и практика управления. 2005. № 4. С. 40-42.

Полевая М. В. Особенности управления работниками поколения Z // Проблемы теории и практики управления. 2020. № 8. С. 59-64.

Матюнина Д. И. Мотивация персонала организации. Основные теории мотивации // Образование, наука, производство: сб. тр. конф. Белгород, 2015. С. 396-399. EDN: VNPMRV

Пондо Е. А. К вопросу о социально-психологических особенностях дистанционных работников // Самоуправление. 2019. Вып. 4 (117). Т. 2. С. 265-268. EDN: RIXMYN

Nientied P., Toska M. Motivation of Knowledge Workers - the Case of Albania // Organizacija. 2019. Vol. 52. Issue 1. Pp. 33-45. DOI: 10.2478/orga-2019-0004

Андрухович Е. Н., Лашукевич Д. А. Мотивация поведения потребителей на примере теории мотивации Марка Мак-Гира // Научные стремления. 2015. № 16. С. 14-16. EDN: WAEFRB

Балашов Ю. К., Коваль А. Г. Мотивация и стимулирование персонала: основы построения системы стимулирования // Кадры предприятия. 2002. № 7. URL: https://hr-portal.ru/article/motivaciya-i-stimulirovanie-personala-osnovy-postroeniya-sistemy-stimulirovaniya (дата обращения: 16.01.2024).

Мазур А. В. Стимулирование труда: понятие, сущность и особенности стимулирования труда различных категорий персонала предприятия // Вестник ИЭАУ. 2019. № 25. С. 9. EDN: AHRKAP

Афонцев С. А. Стимулирование труда и стимулирование занятости в современной России: экономико-политическая перспектива // Экономическая история: ежегодник. [Вып. 3]: 2001 / Отв. ред. Л. И. Бородкин, Ю. А. Петров. Москва: РОССПЭН, 2002. С. 526-550.

Гармонников И. С. Особенности применения методов мотивации в рамках личной, групповой и корпоративной мотивации // Новая наука: стратегии и векторы развития. 2015. № 6-1. С. 81-84. EDN: VCXECR

Шапиро С. А. Мотивация и стимулирование персонала. Москва: ГроссМедиа, 2005. 224 с. ISBN 5-476-00097-6

Published

08.04.2024

How to Cite

Kolmogorova Е. А., Bochkareva С. А., & Vychuzhanina Е. Ф. (2024). TRENDS TOWARDS BUILDING A SYSTEM OF PERSONNEL INCENTIVES IN THE FIELD OF ADDITIONAL EDUCATION. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 20(1), 36–46. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-1-36-46

Issue

Section

Articles