ORGANIZATIONAL AND ECONOMIC MECHANISM FOR DAIRY INDUSTRY ORGANIZATION COMPETITIVENESS ENSURING
DOI:
https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-2-22-33Keywords:
Sales and marketing, dairy market, competitiveness, organizational and economic mechanismAbstract
The article is devoted to the current problem of increasing the effectiveness of the competitiveness strategy of a dairy industry organization through the formation of a model of an organizational and economic mechanism that allows choosing strategic vectors of development, taking into account the integration impact of various factors. The conducted theoretical analysis of the categories “organizational-economic mechanism” and competitiveness made it possible to define an approach to understanding the content of the interaction of the studied categories as a logical sequence of actions of the organization to achieve the goal, including marketing research of the internal and external environment, identifying development problems, assessing the ways and possibilities of their solution, taking into account the maximum number of influencing factors at various levels. An analysis of statistical data related to the development of the dairy products market at the level of trends in the Russian Federation and the Republic of Tatarstan was carried out. A conclusion is made about the possibility of increasing the volume of dairy production, and the need to build effective inter-industry connections through the formation of an organizational and economic mechanism for increasing the competitiveness of organizations in the dairy industry of the Republic of Tatarstan. Using the example of Kasymovsky Dairy Plant LLC, marketing tools for analyzing competitiveness were tested and calculations were made, some of which are presented in the article (calculation of the need for dairy products in 2026, analysis of nomenclature, sales dynamics and assessment of consumer awareness of dairy consumers). A methodological approach to building an organizational and economic mechanism for achieving a certain level of competitiveness of a dairy industry organization is proposed. The theoretical three-level model of the organizational and economic mechanism for increasing the competitiveness of dairy industry organizations determines the vectors of regulation and criteria for the effectiveness of selected strategies. Within the framework of the methodological approach, a generalized algorithm for the development of the organization and a scheme for forming the process of selling dairy products are proposed.References
Рейтинг: крупнейшие производители молока Татарстана в 2022 году // Milknews. URL: https://milknews.ru/analitika-rinka-moloka/reitingi/tatarstan-rejting-moloko-2022.html (дата обращения: 24.01.2024).
Регионы России. Основные характеристики субъектов Российской Федерации. 2023 : стат. сб. ; офиц. изд. Москва : Росстат, 2023. 853 с.
Нечитайлов А. С. Особенности формирования и перспективы развития рынка молока и молочной продукции в Республике Татарстан // Фундаментальные и прикладные исследования кооперативного сектора экономики. 2019. № 2. С. 133-141. EDN: RZFKAK
Рейтинг крупнейших производителей молочной продукции // Агровестник. URL: https://agrovesti.net/lib/industries/dairy-farming/rejting-krupnejshikh-proizvoditelej-molochnoj-produktsii.html (дата обращения: 24.01.2024).
Блинников Денис. Аналитика российского рынка молочной продукции: что происходит в 2021 году // B2BTRADE. URL: https://b2btrade.ru/blog/analitika-rynka-molochnoj-produkcii-chto-proishodit-v-2021-godu (дата обращения: 04.02.2024).
Регионы России. Социально-экономические показатели - 2021 : стат. сб. ; офиц. изд. Москва : Росстат, 2021. 1114 с.
Блейман Нина. Инновации в молоке // РБК. URL: https://plus.rbc.ru/news/5dc948467a8aa99bdb8d2f34 (дата обращения: 22.02.2024).
Костюхин Ю. Ю., Мосейкин Ю. Н. Методические положения формирования системы управления промышленным предприятием на основе использования его потенциала // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Экономика. 2020. Т. 28. № 1. С. 110-122.
Руденок О. В. Управление конкурентоспособностью продукции // Фундаментальные исследования. 2014. № 6. С. 3-5. EDN: SWODFH
Зинина О. В., Шапорова З. Е. Разработка механизма повышения конкурентоспособности предприятия // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2021. Т. 10. № 2 (35). С. 172-175. DOI: 10.26140/anie-2021-1002-0028. EDN: DIVZYY
Васяйчева В. А. Повышение уровня конкурентоспособности предприятий транспортного машиностроения на основе управления инновационными проектами : монография. Самара, 2017. 177 с. ISBN: 978-5-98996-182-5. EDN: XVVGNZ
Сёмин А. Н, Мальцев Н. В. Совершенствование организационно-экономических основ инновационной деятельности в агропромышленном комплексе региона // Экономика сельского хозяйства России. 2018. № 11. С. 37-42. DOI: 10.32651/2070-0288-2018-11-37-42
Шилова А. Э., Лубкова Э. М. Повышение конкурентоспособности сельскохозяйственной продукции и перспективные направления развития сельского хозяйства региона на примере Кемеровской области // Экономика и предпринимательство. 2019. № 1. С. 502-507. EDN: YYFUJF
Сердобинцев Д. В., Юркова М. С., Алешина Е. А. Методы выявления и формирования инновационных территориальных кластеров в молочно-продуктовом подкомплексе АПК Поволжья // Молочнохозяйственный вестник. 2017. № 3. С. 213-228. DOI: 10.24411/2225-4269-2017-00040
Черникова С. А. Актуальные вопросы финансирования молочно-продуктового подкомплекса в рамках развития региональной пространственно-отраслевой структуры // Московский экономический журнал. 2020. № 6. С. 224-233.
Интегральная методика оценки организационно-экономического механизма хозяйствования в агропромышленном комплексе / Э. А. Фарвазова, Т. Н. Медведева, В. М. Шарапова, Н. В. Шарапова // Вестник СурГУ. 2021. Вып. 3 (33). С. 39-46. DOI: 10.34822/2312-3419-2021-3-39-46. EDN: JIEIAA
Стадник А. Т., Шелковников С. А., Овсянко Л. А. Организационно-экономический механизм государственного финансирования инновационного развития молочно-продуктового подкомплекса // Международный сельскохозяйственный журнал. 2019. № 3 (369). С. 21-25.
Сёмин А. Н., Труба А. С., Марков А. К. Экономический рост в сельском хозяйстве: факторы генерации и механизм обеспечения: монография. Москва : КолЛок, 2021. 277 с. ISBN: 978-5-6046968-1-1. EDN: GLZPSG
Винничек Л. Б., Столярова Ю. В., Столярова О. А. Особенности организационно-экономических отношений в молочнопродуктовом подкомплексе Пензенской области // Regional Economics: Theory and Practice. 2018. Vol. 16, iss. 2. Pp. 348-363. DOI: 10.24891/re.16.2.348. EDN: YOBGJN
Ломакина И. Л. Методологические основы формирования организационно-экономического механизма управления предприятием // Труды Дальневосточного государственного технического университета. 2007. № 146. С. 185-188. EDN: MVOZZR
Шилова Т. А. Организационно-экономический механизм обеспечения конкурентоспособности предприятия. URL: http://www.rusnauka.com/ SND/Economics/10_shilova.doc.htm (дата обращения: 15.01.2024).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 К А Емшанов, М А Емшанов, О М Перминова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.