ONLINE STORE AS A COMPONENT OF E-COMMERCE AND DIGITAL BUSINESS TRANSFORMATION

Authors

  • N. G. Sokolova Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • O. V. Titova Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-2-76-87

Keywords:

classification of online stores, online store, types of e-Commerce, e-Commerce, digital business transformation

Abstract

This article examines the issue of managing an organization in the context of digital business transformation. The process of searching and optimizing methods and tools of digital transformation is relevant, this is especially evident in the field of e-commerce. In the article, the authors provide an overview of the e-commerce market, its leaders are highlighted. Based on the analysis of the structure and features of the development of global and national e-commerce markets, three categories are identified: "large and mature", "catching up" and "waiting markets". The dynamics of the global e-retail trade volume and the dynamics of sales volume of the Russian e-commerce market are considered. The concept of "e-commerce" is clarified, the positive and negative sides of the development of e-commerce are highlighted. Depending on the types of subjects initiating interaction, the types of information and economic interaction or types of e-commerce are fixed. The article notes that information and communication technologies (ICTs) contribute to the organization and optimization of a number of business processes that are the basis of e-commerce: electronic data exchange, e-commerce and marketing, the formation of information and analytical systems of the organization. The authors emphasize that from the point of view of marketing, one of the most interesting components of e-commerce, its trading platform is online stores. The definition of the concept of "online store" is given. By analyzing the entire variety of online stores represented in the modern business space, the authors classify them according to the methodology of doing business and the type of platform, by the type of organization of sales and trading activities, by product range and type of relationships with suppliers. The proposed classification allows you to: identify the entire range of online stores; streamline these tools; facilitate the search and justification of the choice of optimal methods of digital business transformation.

Author Biographies

N. G. Sokolova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Doctor of Economics, Associate Professor

O. V. Titova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

PhD in Economics, Associate Professor

References

Бадртдинова И. И. Сущность электронной коммерции и особенности ее развития в России // NovaInfo. 2016. № 46. С. 216-223. URL: https://novainfo.ru/article/6400 (дата обращения: 04.04.2024).

Бадртдинова И. И. Сущность электронной коммерции и особенности ее развития в России // NovaInfo. 2016. № 46. С. 216-223. URL: https://novainfo.ru/article/6400 (дата обращения: 04.04.2024).

Сущность, понятие, правовая основа и основные атрибуты электронной коммерции / Е. В. Зенкина, С. Л. Озеров, А. Ж. Якушев, А. К. Захаров // Экономика и управление: проблемы, решения. 2021. Т. 3, № 10 (118). С. 45-56. DOI: 10.36871/ek.up.p.r.2021.10.03.005. EDN: USYAUL

Бадртдинова И. И. Сущность электронной коммерции и особенности ее развития в России // NovaInfo. 2016. № 46. С. 216-223. URL: https://novainfo.ru/article/6400 (дата обращения: 04.04.2024).

Сущность, понятие, правовая основа и основные атрибуты электронной коммерции / Е. В. Зенкина, С. Л. Озеров, А. Ж. Якушев, А. К. Захаров // Экономика и управление: проблемы, решения. 2021. Т. 3, № 10 (118). С. 45-56. DOI: 10.36871/ek.up.p.r.2021.10.03.005. EDN: USYAUL

Фэн Ц. Концепция электронной коммерции и связанные с ней теории // Горизонты экономики. 2024. № 1 (81). С. 123-133. EDN: XGFKDX

Электронная коммерция и интернет-бизнес: проблемы и перспективы / Е. С. Матерова, Д. В. Шидловская, Н. Н. Бадртдинов, Фархат Фаиз // Креативная экономика. 2023. Т. 17. № 10. С. 3703-3718. DOI: 10.18334/ce.17.10.119156

Скворцова Н. А., Ченцова К. Г. Развитие системы электронной коммерции торговых компаний // Научные Записки ОрелГИЭТ. 2020. № 1 (33). С. 20-24. EDN: XQVPCV

Ядова Н. Е. Трансформация отрасли электронной коммерции под влиянием пандемии COVID-19 в 2020-2021 гг. // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2022. Т. 12, № 3-1. С. 336-344. DOI: 10.34670/AR.2022.40.96.040. EDN: FAXCCI

Регент Т. М., Глинкина О. В. Рынки электронной коммерции США, России, Китая: перспективы и тренды // Вестник Российского нового университета. Серия: Человек и общество. 2023. № 1. С. 8-14. DOI: 10.18137/RNU.V9276.23.01.P.008. EDN: PEGEFW

Салихова Р. Р., Семенова С. А., Ахметова А. Л. Роль электронной коммерции в современной экономике // Тенденции развития науки и образования. 2024. № 105-5. С. 104-106. DOI: 10.18411/trnio-01-2024-233. EDN: SIQXIP

Макеева Т. С. Электронная коммерция: что это, принцип работы, виды электронной коммерции // Актуальные вопросы современной экономики. 2023. № 2. С. 20-25. EDN: MHJQTN.

Тихая А. Г. Анализ рынка электронной коммерции // Молодой ученый. 2022. № 21 (416). С. 344-346. URL: https://moluch.ru/archive/416/91501 (дата обращения: 26.08.2023).

Key Figures of E-Commerce || Ключевые фигуры электронной коммерции. URL: https://www.statista.com/markets/413/topic/544/key-figures-of-e-сommerce/#overview (дата обращения: 04.04.2024).

Рутковская В. С. Цифровая трансформация мировой экономики: регулирование электронной коммерции в рамках Всеобъемлющего и прогрессивного соглашения о Транстихоокеанском партнерстве // Вопросы инновационной экономики. 2022. Т. 12, № 4. С. 2021-2034. DOI: 10.18334/vinec.12.4.116334. EDN: KDAEAM

Трушин В. Глобальное развитие e-commerce. URL: https://rgud.ru/documents/2020-IPG.Research_E-commerce.pdf (дата обращения: 10.10.2023).

Adindex Market. URL: https://adindex.ru/adindex-market/7/ecommerce/153781.phtml (дата обращения: 26.08.2023).

Рутковская В. С. Цифровая трансформация мировой экономики: регулирование электронной коммерции в рамках Всеобъемлющего и прогрессивного соглашения о Транстихоокеанском партнерстве // Вопросы инновационной экономики. 2022. Т. 12, № 4. С. 2021-2034. DOI: 10.18334/vinec.12.4.116334. EDN: KDAEAM

Соколова Н. Г., Титова О. В. Интернет-опросы в управлении маркетингом: возможности, достоинства и недостатки // Вестник ИжГТУ имени М. Т. Калашникова. 2018. Т. 21, № 2. С. 90-95. DOI: 10.22213/2413-1172-2018-2-90-95. EDN: XPTZUT

Published

09.07.2024

How to Cite

Sokolova Н. Г., & Titova О. В. (2024). ONLINE STORE AS A COMPONENT OF E-COMMERCE AND DIGITAL BUSINESS TRANSFORMATION. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 20(2), 76–87. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2024-2-76-87

Issue

Section

Articles