THE THEORY AND METHODOLOGY OF MANAGING ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF THE SOCIOLOGY OF MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.22213/2618-9763-2025-2-12-19Keywords:
methodology of sociology of management, sociology of education, education management, socio-professional environment, Vocational educational trainingAbstract
This article delves into the theory and methodology of managing additional professional education (APE) through the lens of the sociology of management, set against the backdrop of contemporary socio-economic transformations. The relevance of this topic stems from the urgent need to adapt educational systems to the rapidly evolving labor market, which demands professionals equipped with self-organization, critical thinking, digital literacy, and a commitment to lifelong learning. APE emerges as a pivotal instrument for fostering human capital and ensuring professional mobility. The study draws on an extensive corpus of scholarly works in the sociology of management (N.L. Zakharov, E.M. Babosov, V.V. Shcherbina, among others), foundational contributions from classical sociologists (É. Durkheim, T. Parsons, R.K. Merton), and empirical data. It employs methods such as comparative and critical analysis, theoretical modeling, conceptual synthesis, and social forecasting. Particular emphasis is placed on the three-tiered structure of the sociology of management (empirics, mid-range theory, and methodology) which facilitates the examination of APE through sociological research, addresses learner motivation, and supports the development of adaptive educational programs. The article elucidates the methodological foundations of APE management, incorporating A.A. Bogdanov’s tectological approach, systems analysis, and population ecology. It underscores the imperative of aligning APE with labor market needs, crafting interdisciplinary programs, and overcoming institutional inertia. The study explores APE models, such as the corporate model at Herzen State Pedagogical University and inter-university cooperation, which focus on professional development and socialization. The findings highlight the multifaceted nature of APE management, necessitating the integration of professional, socio-cultural, and psycho-pedagogical dimensions to prepare specialists capable of navigating modern challenges.References
Ирхина И. В., Кравец А. О. Анализ современных моделей дополнительного профессионального образования научно-педагогических кадров в университетах // Вопросы журналистики, педагогики и языкознания. 2022. Т. 41, № 3. С. 496-508. DOI: 10.52575/2712-7451-2022-41-3-496-508
Арджирис К. Организационное научение / пер. с англ. Москва : Инфра-М, 2004. XLIII, 563 с. ISBN 5-16-001810-7
Интеграция ресурсов общего, профессионального и дополнительного профессионального образования как фактор успешности в реализации современных образовательных проектов / В. Н. Шелудько, О. Н. Ковальчук, А. А. Минина, С. Т. Сидоренко, И. Ю. Соловьев // Инновации. 2018. № 10. С. 3-6. EDN: YTENDN
Береснева С. В. Специфика социально-профессиональной среды потребителя ДПО // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2024. № 3 (75). С. 206-211.
Parsons T. Theories of Society: foundations of modern sociological theory. NewYork : FreePress, 1961. 1479 p.
Дюркгейм Э. О разделении общественного труда. Метод социологии / пер. с фр. и послесл. Л. Б. Гофмана. Москва : Наука, 1990. 575 с.
Игнатьева И. Ф. Понимание социальной сферы в социальном менеджменте // Известия СПбГЭТУ «ЛЭТИ». 2013. № 6. С. 132-139.
Котлярова И. О. Развитие инноваций в дополнительном профессиональном образовании // Вестник ЮУрГУ. Серия: Образование. Педагогические науки. 2021. № 3. DOI: http://dx.doi.org/10.14529/ped210301
Формирование интегрированной системы образования: постановка проблемы / Е. И. Демидова, С. Е. Гришин, Л. В. Константинова, Т. Н. Митрохина // Власть. 2019. № 4. С. 46-50. DOI: 10.31171/vlast.v27i4.6584. EDN: LWFTGW
Мертон Р. К. Социальная теория и социальная структура. Москва : АСТ ; Хранитель, 2006. 873 с. ISBN 5-17-029089-6
Хэннан М., Фримен Дж. Популяционная экология организаций / пер. Г. Б. Юдин // Экономическая социология. 2013. № 2. С. 42-71.
Сетров М. И. Основы функциональной теории организации: философский очерк. Ленинград : Наука, Ленингр. отд-ние, 1972. 164 с.
Методологические основания социологии управления / Н. Л. Захаров, А. Л. Кузнецов, А. В. Воронцов, М. Б. Перфильева, А. В. Прокофьева, А. Ю. Внутских // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология, 2023, вып. 2, с. 251-267. DOI: 10.17072/2078-7898/2023-2-251-267. EDN: FOVIOU
Зборовский Г. Е. Избранное: 1972-2022. Екатеринбург : Гуманитарный ун-т, 2023. 749 с. EDN: QBDVAG
Щербина В. В. Социология управления как специальная социолого-регулятивная теория: генезис, рост, перспективы // Социологические исследования. 2020. № 5. С. 56-66. DOI: 10.31857/S013216250009420-5. EDN: EOAJUW
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 С В Береснева

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.