MULTIMODALITY THEORY AT THE INTERSECTION OF LINGUISTICS AND SEMIOTICS IN THE AGE OF DIGITALIZATION

Authors

  • E. I. Arkhipova Kalashnikov Izhevsk State Technical University
  • A. V. Erokhin Kalashnikov Izhevsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2025-2-96-102

Keywords:

semiotics, linguistics, infographics, technosymbolism, speech communication, multimodality

Abstract

The article is devoted to the study of the multimodality concept and deals with its main characteristics as well as with the theoretical apparatus of the new branch of “multimodal” linguistics and semiotics. A number of considerations are made on “moduses” ("modalities") and “multimodal ensembles”. It is emphasized that today the traditional phenomena of multimodality are complemented and transformed due to the rapidly developing communication technologies, implying active strengthening of technical means of creation, transmission, and processing of messages. Multimodal ensembles or complexes are systematized based on a brief description of the communicative languages or sign systems in use. Special attention is paid to technosymbols which include different groups of signs with different origins. The article also classifies some distinctive features of languages involved in the phenomenon of multimodality as natural, artistic-graphic and visual-technical. According to a functional typology presented in the article, the multimodal text-complexes can be divided into explicative and implicative sign ensembles. The authors also studied how the multimodality theory could be integrated in the context of foreign language teaching at a technical university. The peculiarities of foreign language training of future specialists were noted in connection with its focus on clarification of relations between concepts in intercultural bilingual environment of native and foreign language. The emphasis was made on the necessity to take into account in teaching not only the conceptual form, but also the complex nature of sign models in engineering practice, the presence of extra-linguistic elements in them, in addition to verbal linguistic structures. The advantages of a multimodal approach to presenting information in a foreign language were described. Along with this, there were given examples of implementing the theory of multimodality in the educational process with the help of the method of infographics, creation and control of multimedia presentations, through the communicative technology of storytelling aimed at generating multimodal messages. It is concluded that, in the age of digitalisation, the concept of multimodality has increasingly acquired an integral essence, enriched with different but interrelated and complementary elements.

Author Biographies

E. I. Arkhipova, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

A. V. Erokhin, Kalashnikov Izhevsk State Technical University

Doctor of Philological Sciences, Associate Professor

References

Куницына О. М. Мультимодальность и основы визуальной лингвистики в работах Х. Штекла // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14, вып. 9. C. 2838-2842. DOI: 10.30853/phil210442. EDN: YQIQMM

Симмонс А. Сторителлинг. Как использовать силу историй. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2013. 272 с. ISBN 978-5-9165-7507-1

Абрамовских Е. В., Ильичева М. А. Методика создания инфографики в профессиональной подготовке магистранта гуманитарного вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики, 2020. Т. 13. Вып. 6. C. 308-315. DOI: 10.30853/filnauki.2020.6.58

Lim Fei Victor. Developing a systemic functional approach to teach multimodal literacy // Functional Linguistics 5. 2018. Pp. 1-17. DOI: 10.1188/s40554-018-0066-8

Крылов Э. Г. Интегративное билингвальное обучение иностранному языку и инженерным дисциплинам в техническом вузе. Изд. 2-е, исправ. и доп. : монография. Ижевск : Изд-во УИР ИжГТУ имени М. Т. Калашникова, 2023. 386 с. ISBN 978-5-7526-1013-4. EDN: ECTYRK

Архипова Е. И. Лексическая компетенция как интегративная речевая основа в обучении иноязычному профессиональному общению : монография. Ижевск : Изд-во УИР ИжГТУ имени М. Т. Калашникова, 2023. 192 с. ISBN 978-5-7526-1009-7. EDN: XAXGRL

Архипова Е. И., Ерохин А. В. Мультимодальность в преподавании иностранного языка в техническом вузе: опыт ИжГТУ имени М. Т. Калашникова // Вестник НГПУ. № 2 (50). Июнь 2024. Спецвыпуск. Ч. II. С. 55-58.

Архипова Е. И., Железнова Ю. В. Когнитивные аспекты терминологии маркетинга // Вестник Удмуртского университета. Серия: История и филология. 2019. Т. 29, № 5. С. 773-777. DOI: 10.35634/2412-9534-2019-29-5-773-777. EDN: ZRXJYA

Гафарова Г. В. Когнитивный аспект представления лексики в функционально-семантическом словаре : автореф. дис. … канд. филол. наук. Уфа, 1996, 157 c. URL: https://www.dissercat.com/content/kognitivnyi-aspekt-predstavleniyaleksiki-v-funktsionalno-semanticheskom-slovare (дата обращения: 17.02.2025).

Серёгин Д. С. Эмодзи - способ невербального общения // IN SITU. 2024. № 6. С. 101-103.

Космарская И. В. Формирование строевых элементов письменной интернет-речи (на материале смайлика и эмодзи) // Вестник МГЛУ. Гуманитарные науки. 2021. № 3 (845). С. 110-121. DOI: 10.52070/2542-2197_2021_3_845_110. EDN: MPVVGC

Воякина Е. Ю. Визуализация современной цифровой коммуникации: эмодзи вместо слов // Преподаватель XXI век. 2023. № 2. Ч. 2. С. 392-404. DOI: 10.31862/2073-9613-2023-2-392-404. EDN: HHRWZE

Кресс Г. Социальная семиотика и вызовы мультимодальности // Политическая наука. 2016. № 3. С. 77-100. EDN: XCGBMF

Hg. v. N.-M. Klug u. H. Stöckl. Handbuch Sprache im multimodalen Kontext. Berlin, Boston, Walter de Gruyter, 2016. ISBN 978-3-11-029574-0

Кресс Г. Социальная семиотика и вызовы мультимодальности // Политическая наука. 2016. № 3. С. 77-100. EDN: XCGBMF

Кресс Г. Социальная семиотика и вызовы мультимодальности // Политическая наука. 2016. № 3. С. 77-100. EDN: XCGBMF

Published

06.07.2025

How to Cite

Arkhipova Е. И., & Erokhin А. В. (2025). MULTIMODALITY THEORY AT THE INTERSECTION OF LINGUISTICS AND SEMIOTICS IN THE AGE OF DIGITALIZATION. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 21(2), 96–102. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2025-2-96-102

Issue

Section

Articles