Teaching foreign students to use impersonal sentences in Russian language classes

Authors

  • O. L. Ariskina Ogarev Mordovia State University
  • E. A. Dryangina Ogarev Mordovia State University
  • A. I. Nasonova Ogarev Mordovia State University

DOI:

https://doi.org/10.22213/2618-9763-2025-3-73-80

Keywords:

types of exercises, russian as a foreign language, impersonal sentences

Abstract

The article raises the problems associated with the study of impersonal sentences by foreign students in Russian as a Foreign Language classes. The State Standard confirms the necessity of using impersonal constructions at different levels of Russian as a Foreign Language proficiency. The article provides a brief overview of the works devoted to various aspects of the study of impersonal constructions in the methodology of teaching Russian as a Foreign Language. The main emphasis in the article is on the development of a system of exercises within the framework of the application of modular technology in teaching impersonal sentences in Russian as a foreign language classis at the Faculty of Philology. The proposed exercises relate to the third module (the first was a questionnaire that allowed to reveal the knowledge of foreign students about the impersonal sentence, the second - consideration of theoretical information about the types of one-member sentences, including impersonal ones) and include different types: imitative, substitution, transformational, reproductive, communicative. The proposed system of various exercises and tasks is aimed at developing not only solid theoretical knowledge, but also practical skills in using impersonal sentences. All types of exercises were used in the process of practicing each meaning of impersonal constructions: absence of a person or object in someone, somewhere or at all; necessity or possibility/impossibility of performing an action; desire to perform an action; state (physical or mental state of a person, surrounding space), etc. The article provides and analyzes students' answers demonstrating the complexity of impersonal constructions for foreign students, the need to practice them. Constructions denoting the state of the environment or a person, as well as the most common constructions with modal words, are especially effectively mastered by foreign students .

Author Biographies

O. L. Ariskina, Ogarev Mordovia State University

Doctor of Philological Sciences, Professor

E. A. Dryangina, Ogarev Mordovia State University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

A. I. Nasonova, Ogarev Mordovia State University

Master`s Degree Student

References

Игнатова И. Б., Малышева Н. А. Система упражнений как средство обучения речевому общению иностранных студентов-филологов (этап включенного обучения) // Наука. Искусство. Культура. 2016. № 4 (12). С. 145-150. EDN: XDZKNPURL

Гуанвэй Ч. Модульный подход при изучении падежной системы на занятиях по РКИ в Шаньдунском университете путей сообщения // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Филологические науки. 2025. Т. 11. № 1. С. 158-169. EDN: MJSFNI

Байрамукова А. И., Сарцилина А. И. Методические приемы изучения синтаксиса простого предложения при обучении иностранных граждан // Проблемы современного педагогического образования : сб. науч. тр. Ялта : РИО ГПА, 2023. Вып. 78. Ч. 4. С. 12-14.

Хуэйли Ц. Отражение темы «безличные предложения» в учебных пособиях по изучению русского языка как иностранного для китайских студентов // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3 (49). С. 93-100. DOI: 10.25726/n4537-3441-2616-s. EDN: RNGWDP

Казачук И. Г., Глухих И. Г., Миронова А. А. Педагогические возможности изучения безличных предложений на уроках русского языка в школе и ВУЗе // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2022. № 167. С. 67-87. DOI: 10.25588/CSPU.2022.167.1.005. EDN:TKMVLR

Aktaş R. Cтруктурно-семантические особенности безличных предложений в курсе РКИ // Uluslararası Dil, Edebiyatve Kültür Araştırmaları Dergisi (UDEKAD). 2023. Vol. 6, no. 1. Pp. 19-30. DOI: https://doi.org/10.37999/udekad.1241873

Хуэйли Ц. Отражение темы «безличные предложения» в учебных пособиях по изучению русского языка как иностранного для китайских студентов // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3 (49). С. 93-100. DOI: 10.25726/n4537-3441-2616-s. EDN: RNGWDP

Галкина-Федорук Е. М. Безличные предложения в современном русском языке. Москва : Либроком, 2019. 334 с. ISBN 978-5-397-06739-3

Паташкова Е. С. Безличные предложения в синтаксической системе языка // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2013. № 3. С. 298-307. EDN: RAQRBN

Отажонова Ё. А., Рузметова З. Н. Безличные предложения как средство выразительности в современной русской литературе // Journal of new century innovations. 2025.Vol. 76, no. 1. Pp. 104-107.

Published

06.10.2025

How to Cite

Ariskina О. Л., Dryangina Е. А., & Nasonova А. И. (2025). Teaching foreign students to use impersonal sentences in Russian language classes. Social’no-Ekonomiceskoe Upravlenie: Teoria I Praktika, 21(3), 73–80. https://doi.org/10.22213/2618-9763-2025-3-73-80

Issue

Section

Articles